G'Day Mates - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van patrick zwaanswijk - WaarBenJij.nu G'Day Mates - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van patrick zwaanswijk - WaarBenJij.nu

G'Day Mates

Door: ikke

Blijf op de hoogte en volg patrick

21 December 2014 | Australië, Hervey Bay

G’Day Mates!!
En dan nog maar bedenken waar ik moet gaan beginnen met vertellen over de afgelopen maand. Zoveel gebeurt en zoveel gedaan dat de dagen weken zijn voor je weet dat de dag voorbij is.. We halen de dagen door elkaar en kunnen de datum er niet meer aan vast plakken. Het is ook zeer onrealistisch om overal maar kerst uitverkopen te zien en overal maar kerst muziek te horen.. Maar dat hoort er nou eenmaal bij!!!

Dan ga ik maar met m’n verhaal beginnen!!!

Ik liet jullie achter na de eerste dagen in Caïrns, en daar gaan we dan maar ook weer verder.. de eerste paar dagen hebben we vooral doorgebracht in het hostel of bij de lagoon in de stad. Dit kwam omdat we opzoek moest naar een camper!!!! En we moesten wachten op een pakketje van travel active… maar na een paar dagen te hebben gechilld en gezocht hadden we 2 opties voor een camper. De eerste die kwam langs op donderdag 20 november, daar hebben we naar kunnen kijken, stukkie mogen rijden en waren we best onder de indruk van. Paar min puntjes maar was prima. De dag erna vertrokken we richting Ayr. Dit deden we om 6:30 ’s ochtends omdat het 7 uur rijden was met de bus…. Zucht… Maar toen we daar aankwamen werden we even later opgehaald door de vriendin van de persoon waar we de camper van zouden kopen, met haar gingen we alvast naar de camper, want Lars de verkoper zat nog op z’n werk. Wij dus alvast naar de camper toe… En toen we om het hoekie kwamen gelopen waren we meteen verkocht wat zag deze er toch gaaf uit! Leger groen, breed, echt een massieve bak en op 2 jaar na een klassieker.. Na op de camping wat te hebben gerelaxd kwam Lars aan en konden we eindelijk wat meer komen te weten over dit massieve boegbeest… zo kwamen we er dus achter dat deze uit 1987 komt, een koelkast heeft die op gas werkt, groot bed achterin, een kast daar onder, aanrecht met wasbak, een zonnewering, Geen airco, wat roest plekkies en sommige dingen zaten wat lossies. Maar na een stukkie te hebben gereden, wat ook wennen was aangezien de koppeling aan het stuur zit, maar toen waren we helemaal verkocht! Wat rijd het toch heerlijk! Maar ja dan moet er helaas betaald worden!! (kosten zitten niet bij dit verhaal inbegrepen) Maar na die betaling konden we eindelijk gaan rond touren!!!

Dus terug naar Caïrns!! Want daar lag de rest van onze spullen nog… (op een veilige plek geen zorgen) Maar wij terug in Caïrns, was ons pakketje er nog steeds niet!! Duurde op dat moment al meer dan een week… “zucht”…… maar de dag erna op maandag wilde wij het boegbeest gaan registreren… dat betekende papierwerk…..”diepe zucht”… Moesten we eerst een bevestiging van onderdak hebben.. dat we een adres in Australië hebben… dus wij terug naar het hostel en een nacht boeken. En daarna moesten wij een roadworthy hebben… wij allebij WTF is dat dan(bleek een soort apk te zijn). Wij zoeken door al het papierwerk dat we hadden… zat t er niet tussen….. “hele diepe zucht”. Wij dus met die bak naar de garage, moesten ze m controleren.. oké was naar ons idee niks mis mee… Maar dan heeft na 2 uur kijken een garage daar een heel ander idee van…… en moest ze nog zeker een dag blijven voor reparaties..”nog diepere zucht”

Maar we hadden ook wat leuks geboekt voor de aankomende donderdag, want dan zouden gaan beginnen met onze duiklessen!!!! Super vet! Maar eerst wachten op de garage en dat duurde nog een dag extra! “kolere diepe zucht” maar die woensdag mochten we dr eindelijk ophalen.. helaas zit daar bij een garage nou niet vaak een backpacker prijsje aan vast.. en we hadden dr helaas te laat terug om die dag nog te registreren. Dat moest dus na de 5 daagse cursus!!

Daar gaan we dan, om 8:30 moesten we daar zijn voor de eerste jawel Theorie lessen! Zit je dan met ongeveer 15 a 20 personen in een klas lokaaltje te wachten op de leraar!! Wat een gezelligheid.. na de eerst ontmoeting met Greg 1 van onze instructeurs bleek deze theorie echt geen zak voor te stellen en het eind examen al helemaal niet… maar na die eerste theorie kregen we ook een eerste zwembad les en de eerste oefeningen van Grace onze lieftallige instructrice en Keith die haar hielp omdat hij daar bezig was met zijn dive instructor course, maar echt super vet en na die eerste lessen waren we al verslaafd aan deze sport voor luie mensen.. want volgens Greg gaat het dus zo: hoe minder moeite je doet onder water, doe je langer met je zuurstof en kan je langer onderwater blijven en kan je dus meer zien en dat is chill!!! De 2de dag was eerst een zwembad les waar we allemaal verschillende soorten goeie duik spullen mochten gebruiken daarvoor hadden we eerst nog een uitleg over verschillende duik spullen door een marketing expert.. dus die wist ons wel te vertellen wat wel en wat niet te kopen en wat je krijgt als je dingen huurt… en na die zwembad les en de lunch, gingen we naar hun winkel voor om wat dingen te bekijken en eventueel wat te kopen…… het erge hiervan is je hebt door dat ze je al hun zooi proberen aan te smeren, maar ze hebben wel gelijk….. want die huur spullen zijn ook gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend oftewel K.U.T. maar om nou meteen de hele mik-mak te halen ging ook weer wat te ver dus wij en 90% van de groep kochten dus alleen een masker en snorkel……..

Maar daarna terug naar de klas want we moesten nog een examen maken.. dat hield in dat Greg alles uitdeelde, iedereen z’n boek mocht pakken en dat Greg een half uurtje koffie ging drinken. En verbazend genoeg was iedereen geslaagd!!!!!!! (wat raar)…. Maar dat betekende dus wel dat we de dag erna op een boot gingen voor de komende 3 dagen!!! Op de eerste dag deden we 2 duiken eerst om wat oefening te doen en te wennen aan het zee water… en die avond was het al meteen gezellig aan de tafel met allerlei drank spellen en veel gezelligheid!! De 2de dag deden we 4 duiken!!! En besloten ik en dec om voor onze adventure diver te gaan dat betekend dus dat we in plaats van 18 meter 30 meter diep mogen!!! Dus was de night dive die avond als een les met een beetje navigatie en noem het maar op. Op de 3de dag werden we om 5:30 gewekt en lagen we om 6:30 in het water……… pfffffff houdt toch geen hond vol :p.. het is wel de beste manier om heel snel wakker te worden. Maar toen mochten we ook meteen tot 30 meter duiken!! Super vet!! En voor 12 uur hadden we nog 2 duiken gedaan! Maar wat is het duiken toch vet… alle kleuren die je ziet onder water, de vissen, het koraal, de manier van bewegen je voelt je heel vrij en je ziet dingen die maar een klein deel van de wereld op die diepte ziet.. Dus mensen als je nog wat leuks zoekt om te doen wat je op bijna elke vakantie wel kan doen ga toch lekker duiken!

De dag nadat we weer aankwamen en een hele hoop vrienden erbij hadden, hadden we eindelijk de camper kunnen registreren. En hadden we nog contact met Biz een Amerikaanse meid van de duik boot om samen nog wat naar het noorden te gaan richting port douglas en Daintree rainforrest. Maar nou bleek je in port douglas ook prachtig te kunnen duiken… dus 2 dagen na de cursus lagen we alweer in het water! Maar op de boot kwamen we ook nog Gorden en zijn dochter Olivia tegen die we hadden ontmoet op dezelfde boot want die deden ook de cursus met ons dus met z’n 5en weer lekker gedoken weer 3 keer op 1 dag maar o wat vet toch weer. We hadden dit keer een gids die ook veel zin had dus voor je het weet heb je een zeekomkommer vast! En met de 2de duik die dag spring je het water in kijk je omlaag en zie je een haai op de bodem liggen! Ow wat vet!!! Dus wat doe je dan? Juist, je zwemt er op af om een betere foto te kunnen maken!!!! Maar dan ga je op een gegeven moment net te diep en moet je helaas de achtervolging stoppen… maar ja terug aan wal een gezellig een drankje gedaan met Gorden en Olivia en daarna nog wat verder naar het noorden gereden om de dag erna naar Daintree te kunnen.

En gaaf hoor, een prachtig regenwoud en bij Cape Tribulance(misschien fout gespeld) een prachtige plek waar het Great Barrier Reef het Daintree Ranforrest raakt maar ook weer hele mooie dingen gezien! Om vervolgens iets verder noordelijk ergens in het water in het regenwoud te gaan zwemmen….. ze zeggen dat deze “swimmingholes” veilig zijn maar ja je zwemt er niet geheel op je gemak… je zit toch in je achterhoofd dat er zomaar een krokodil in het water kan zitten.. maar ja, toch weer overleefd en met alle ledematen!( niet geheel onbelangrijk). De dag erna zijn we ’s ochtends gestopt bij Mossman Gorge ook een wandeling door een woud en je kon hier ook lekker zwemmen! Die middag in Caïrns wel weer afscheid genomen van Biz maar na een gezellige tijd was dat ook niet heel erg!

Maar dan is het ook weer tijd om eindelijk Caïrns te verlaten en riching het zuiden te gaan! En de volgende stop zou worden Magnetic Island! Een klein party eiland waar je ook weer prachtige stranden hebt! En de dag erna door gebracht op een bootje in townsville waar we zouden gaan duiken bij de ss yongola, een wrakschip op de bodem van de zee. Super vet MAAR, Dec deed de deur open van de camper die ochtend op de haven en BAM, knalde zomaar een fles camping gas bovenop z’n grote teen! Dat zag er nou niet goed uit! Duiken zat er voor hem niet in helaas… maar het was een zodanig klein schip en best flinke hitte, met een wetsuit aan in plaats van alleen een stingersuit, werd ik na de eerste duik flink zeeziek en was flink over m’n nek gegaan, en kon hierdoor de 2de duik ook niet doen…. Maar bij de eerste duik wel echt hele gave dingen gezien! Grote haaien, vissen van een meter of 3 en een zeeschildpad!!!! F*cking vet toch!! Wisten jullie trouwens dat zeeschildpadden kwallen kunnen eten en er stoned van worden XD.. Het wordt alleen afgeraden voor ons om het te proberen XD.

Kijk en dit bedoel ik nou met dat ik de dagen door elkaar haal en niet meer weet welke datum nou wat was, want ik ben lekker bezig met mn verhaal en vergeet helemaal dat tussen magnetic island en het duiken ook nog het Billabong Sanctuary zit… “zucht”…. Dat is egenlijk gewoon een soort dierentuin ze doen hier alleen wat meer shows, zo lieten ze dus ook een alligator van 4,5 meter zien die best een flinke klap geeft als hij z’n bek dicht slaat…(daar wil je nou niet tussen liggen) en ze hadden daar nog veeeel meer..(ook nog een slang vastgehouden!!!) Maar dat verhaal moet er dus nog even tussen want dat was ik vergeten, maar geen zin om het zelf aan te passen.( je gebruikt je fantasie maar ;-) )

En de bestemming na Townsville was Airlie Beach, ok wel het gebied van de Whitsundays! Waar we een tour hadden geboekt om 3 dagen en 3 nachten op een zeilschip te zitten voor een tour om de Whitsundays.. maar dat duurde nog wel een paar dagen dus we hadden eerst nog even om met Melanie af te spreken die er dus ook zat!! Dus eerst gezellig een avondje drinken, maar dit was 1 van de dagen waar het regende…. En als het hier regent dan regent het dus goed! Want ik ging van onze camping lopen naar haar hostel ( Dec zat deze even uit vanwege z’n teen) en 50 meter voor het hostel bgon het te storten en ik kwam bij het hostel aan alsof ik net uit het zwembad kom gelopen…. zeikus nat dus…. En das nie fijn als je wat wilt gaan drinken… maar gelukkig maakt een biertje een hoop goed! En na een avondje gezellig te geprobeerd hebben bij te praten (live muziek was wat hard), hadden we afgesproken om de dag erna naar de lagoon te gaan in de stad. Dus hiervoor konde we de camper pakken zodat Dec ook mee kon, wel zo gezellig. Maar als je dan in dat zwembad leg en vervolgens vraagt er iemand in het nederlands: waar kom jij vandaan dan; nou zeg ik Zoetermeer; zegt hij op het erasmus gezeten? En vervolgens herkennen we m alle drie want hij heeft met ons in de klas gezeten op het erasmus college want het was Vinnie! Best apart om op zo’n pokke end van Nederland met nog 2 andere bekende te zitten waarvan je van te voren niet wist dat ze er zouden zijn…..

Maar die avond om 18:45 was het zover, we werden opgepikt om te gaan cruisen op een zeilschip! Hoe vet is dat dan! Maar terwijl we naar ’t schip toe liepen keken we een beetje bedenkelijk om ons heen.. want het leek erop dat wij op een aantal jaar nog best wel eens flink de jongste konden zijn… En daar leek het die eerste avond ook wel op, maar iedereen moest gewoon los komen, want ondanks het leeftijd verschil (op sommige mensen na natuurlijk want niet iedereen was veel ouder dan ons maar waren naar mijn idee ook geen jongere) hebben we echt een geweldig weekend gehad ook met de crew die ook echt geweldig was! Zo hebben we daar heerlijk in het net kunnen liggen van de boeg, heerlijk veel bier kunnen drinken!! (echt veel te veel gedronken op dat schip) maar echt prachtig gevoel, dat als je in dat net ligt en de kapitein op je af loopt en zegt: you look like you need a beer! En er vervolgens 1 voor je gaat halen! Terwijl je gewoon kan blijven liggen… op het schip hadden ze ook het touw.. het touw is gewoon een touw waarmee je van het schip kan zwaaien en vervolgens los moet laten.. als je dit op het goeie moment doet val van 3 meter hoogte!!!! Maar als je dan ook te horen krijgt dat je van de boeg mag spring, stond ik vooraan! Maar als je dan eenmaal op die boeg staat is het toch ineens een stukkie hoger dan het lijkt….. dit was ongeveer 5 meter hoog… en dan sta ik daar met m’n goeie gedrag en mijn superieure duikkunsten (ik kan het voor geen meter) en dan probeer je het toch maar want je gaat natuurlijk niet terug… maar als je jezelf niet kan afzetten en je glijdt weg dan kan je het best stellen dat de landing pijn gaat doen!!!! En ja hoor daar viel ik plat op m’n borst….. en dat deed tering veel pijn!! Gelukkig zag maar een beperkt groepje van het schip het en is het niet opgenomen! Maar de Whitsundays zelf was ook echt een prachig gebied. Maar ook aan dit kwam ook helaas weer een einde, mar ’s avonds eerst nog met de mensen van ’t schip een gezellig drankje gedaan en wat info uitgewisseld!!!

En nu zitten we in Hervey Bay en over 2 dagen gaan we naar Fraser Island!!!!

En het reizen is ook echt geweldig, de mensen die je ontmoet en weer verlaat maar die altijd weer een nieuwe herinnering achter laten, de plekken die je ziet en iedere dag is weer anders dan de dag ervoor. De afgelopen maand is zo verschrikkelijk snel gegaan dat het voelt als 2 maanden… Maar net als m’n huid bruin wordt van de zon, raakt m’n portemonnee leger met elk leuk ding wat we doen. Dus volgende maand wordt het in Brisbane dus echt een baantje zoeken!! Maar ondanks dat het reizen dan even stopt heb ook echt weer zin om weer in de keuken te gaan staan, m’n handen beginnen al te jeuken als ik er aan denk en ik hoop ook echt een mooie plek te vinden om aan de slag te kunnen!

Dus met dit lieve vrienden en vriendinnen, wens ik jullie een Fijne Kerst en alvast een gelukkig Nieuwjaar!!!!!!!
Dus de tropische groeten (want het is hier echt tering heet)
-xxx-
Patrick!!

• 21 December 2014 - 05:05

Hans:

Hey Patrick,
    Mooi verhaal weer hoor. Ik heb er weer van genoten.
    Jullie ook goede kerst en alvast een gelukkig nieuwjaar.
    Hans

• 21 December 2014 - 08:55

Roy Z:

Hee Gozer. Leuk te lezen dat je je nog steeds vermaakt. Hoe is het nu met Dec?

Alvast een fijne Kerst en een uitermate fijn 2015.
    Roy

• 25 December 2014 - 18:24

Monique En Oma:

groetjes, heel veel liefs, de beste wensen