Van noord naar Zuid!! xxx - Reisverslag uit Cairns, Australië van patrick zwaanswijk - WaarBenJij.nu Van noord naar Zuid!! xxx - Reisverslag uit Cairns, Australië van patrick zwaanswijk - WaarBenJij.nu

Van noord naar Zuid!! xxx

Door: ikke!!!

Blijf op de hoogte en volg patrick

19 November 2014 | Australië, Cairns

Goede(morgen/ middag/ avond) waarop je dit ook mag lezen!!

Schrijvend vanuit het heerlijke warme Caïrns, Australië kom ik met het verslag van de laatste weken in Nieuw- Zeeland!!
Ik liet jullie achter vanuit het prachtige Tongariro national park op 29-10, dus vanuit daar ga ik maar lekker verder!!

De dag erna was niet zo boeiend.. De gehele kolere dag in een bus gezeten waarin je niet mocht eten of drinken, om vervolgens aan te komen in Wellington waar je zo’n ander half uur aan het zoeken bent naar het hostel dat je al had geboekt… uiteindelijk gewoon gevonden en heerlijk kunnen slapen!!
Om de ochtend erna richting het ontbijt Rose tegen te komen die we hadden ontmoet in Auckland en vervolgens weer zagen in Rotorua.(wat een toeval zeg).. Meteen waren we uitgenodigd om ’s avonds Halloween te komen vieren!! Wat een gezelligheid!! Maar eerst wat zien van Wellington het is immers de hoofdstad van Nieuw- Zeeland!! En wat een plaatje zeg! Prachtige kustlijn, bruisende stad en mooie gebouwen.. We waren zelfs zo erg op dreef dat wij (ja ik en Dec) uit vrije wil een (gratis) museum binnen zijn gegaan… ’t moet nie veel gekker worden!! Wat we geleerd hebben ben ik helaas alweer vergeten maar ’t had wat te maken met de geschiedenis van Nieuw- Zeeland, aardbevingen en dieren (vooral uit de zee). Maar na de hersencellen te hebben getraind moeten er natuurlijk wat afvallen, dus het werd gevolgd met een biertje. Daarna wat boodschappen en natuurlijk een kostuum!!!! Want we moesten verkleed naar het feest. En zo kom je uit een supermarkt gelopen met een scream- masker van 3 dollar :P. En ’s avonds dan het groots verwachte feest dat bestond uit van pub naar pub gaan en bezopen worden!!

Maar uitslapen zat er helaas niet in :-(, want het was gewoon om 10 uur uitchecken. Maar wel met een geweldige twist!! Want we gingen heeel gezellig de auto halen!! Aaaaaaahw yeahh!!!! Dus na een half uurtje met de bus, 15 minuten lopen en een hoop gelul later. Kregen we eindelijk de sleutel van onze vrijheid in handen! Om er 1 minuut later achter te komen dat deze vrijheid bleef bij een auto niet veel groter (misschien 5 cm breder) dan waar ik thuis zo vrolijk in rond rij. Maar klagen doen we niet!! Want met dit lichtblauwe boegbeest konden we het zuider eiland onveilig gaan maken!! Want die dag was het ook al! De dag dat we vaarwel zeiden tegen het prachtige noorder eiland van Nieuw- Zeeland. En koers gingen zetten richting het zuiden! Waar onze grote vrind Joep al met smart op ons zat te wacht!! Joep is een 26 jarige architect/ fotograaf uit Limburg en een hele gezellige gozer!! En die nacht was het dan zover dat we voor het eerst goed met Joep rond de tafel gingen en erachter kwamen dat we een mooie tijd te gemoed gingen!! Maar eerst lekker slapen in Picton!

De dag erna hebben ik en Dec eerst effe Picton voor een daggie bekeken, wat Joep al had gedaan dus die deed wat anders. ’s Avonds lekker eten gemaakt, maaaar als je voor 2 personen een kilotje pasta maakt dan heb je veel en veel teveel eten. En wat doe je als je in een hostel (met veel arme hongerige backpackers) zit met veel en veel teveel eten?? Precies dat ga je delen!! Dus uiteindelijk hebben we met z’n 4 lekker van de pasta kunnen eten! En dan kom je er ook nog eens achter dat je toch in een geweldig hostel zit!! Want blijkbaar hadden ze de geweldige gewoonte om elke avond GRATIS chocolade pudding uit te delen!! En wie houd er nou niet van gratis?? ( ben en blijf een Hollander!!)

De dag erna begon onze reis met Joep! En de eerste stop was Nelson. Waar we een hostel hadden dat een zuster bedrijf was van het hostel ervoor.( dus ook gratis choco pudding!!!!!!) en je kon er gratis fietsen lenen! Dus wij met z’n 3en lekker een eindje gefietst, dat bracht ons naar een strand waar we mensen zagen kite- surfen, niet zo heel vreemd tot er eentje naar ons toe kwam, om met ons te praten over de foto’s die we aan het nemen waren.. bleken het stuk voor stuk al oudere mannen te zijn van een jaar of 70 á 80.. de jongste van die dag was 73 en de oudste was 84.. dat is als je zelf nu al merendeels gewend bent om je dagen door te brengen op je bank met een controller in je handen, best indrukwekkend!!
De dag erna alweer doorrijden!! Dit keer richting Abel Tasman! Dat bracht ons door het dorp Motuega waar Dec besloot te gaan deltavliegen en we met z’n 3en besloten de dag erna te gaan kajakken! Maar eerst doorrijden richting een slaapplek dat in Takaka was.

Maar deze dag 5-11 gingen we kajakken vanaf Tata beach richting Taupo point. De heenweg was best zwaar vanwege sterke stromingen, zware tegenwind en wat plaatselijke regenbuien (nou niet bepaald bbq weer). En na een korte lunch op het strand bij Taupo point was het terug roeien… Maar wat we net tegen hadden, hebben we nu mee!! Geen regen meer en de wind en stroming mee!! Dus waar we eerst 1,5 uur over deden, deden we nu in een half uurtje!! Daarna doorgereden naar het “bruisende” Collingwood!! In dat dorpje was het zo verschrikkelijk rustig dat het hostel dicht was en we voor dezelfde prijs in een motel sliepen….

De ochtend erna gingen we richting Farewell Spit. Wat echt een prachtige plek is!! daar hebben we van Joep nog een hoop kunnen leren over fotografie! Dat was ook wel te zien aan de foto’s toch? ;-P daar hebben we rond gelopen van 11:30 tot een uur of 18-19 om nog op het strand een prachtige zonsondergang te hebben gezien en nog wat zeehonden!

De dag erna hadden we een lange rit voor de boeg want het want vanuit Takaka nog zo’n 8 uur rijden naar Franz Josef… pffff wat een tijden zeg!! Maar ja de dag na die lange rit, zijn we daar naar de gletsjer geweest (was helaas nog maar weinig van over).. en ’s nachts nog een nachtwandeling gemaakt door een bos waar glowworms te zien zouden zijn… op de heen weg niks gezien van die beesten, maar toen we de terugweg deden met zo min mogelijk licht (zaklampen uit). Kwam je ze ineens een heel stuk vaker tegen!!

En voor de ochtend van 9-11 hadden we wel wat heel speciaals gepland staan!! De Skydive!! O wat vet!! Deze wilde we het liefst doen in Franz Josef omdat dit de hoogste in NZ zou zijn 18.000 ft maar dit kon helaas niet vanwege het slechte weer :-(.. maar na een belletje was het ook weer zo geregeld dat we dit in Wanaka konden gaan doen, was alleen nog zo’n 3,5 uur rijden… maar dat kon de pret nie derven!! Dus met plankgas richting Wanaka!! En ja hoor zo gezegd, zo gedaan.. voordat we het wisten zaten we in een krakkemikkig vliegtuigje naar boven toe, nie zo hoog als de ander maar voor 15,000 ft doe ik het voor! En daar zit je dan, met je goeie gedrag, je voetjes over de rand van het vliegtuig, je koppie naar achteren en na 3 tellen heb je het mooiste uitzicht dat je van het gebied kan hebben. Zeker als je na de vrije val van 68 sec en na 12 sec al op de 200 km/u zit, eindelijk in een opengevouwen parachute hangt.. op dat moment kan je echt van het uitzicht gaan genieten! Maar wat is dat toch gaaf om te doen!! Helaas ben je ook voor je het weet weer met beide benen op de grond en lijkt het momenteel niet meer dan een verre herinnering. Maar na deze gekkigheid zijn we in de auto gestapt en richting Queenstown gegaan!!

Om daar de volgende dag maar meteen te gaan naar de hoogste bungeejump en the worlds biggest Ropeswing!!! Die Skydive was echt super vet, maar als je op dat randje staat en je zo’n 150 meter naar beneden kijkt, is dat een stuk enger dat uit een vliegtuig springen… dat komt waarschijnlijk omdat je in dit geval jezelf op de een of andere manier zover moet zien te krijgen hier met touwtje om je benen vanaf te springen en jezelf te overtuigen dat de stenen beneden niet zo meteen rood zijn geverfd… Maar als de man naast je dan heeft afgeteld, spring je toch maar gewoon. En dan krijg je ook wel echt een geweldige kick!!! Want ja, je voelt je nooit zo levend dan op het randje van de dood… En als we daar nog geen genoeg van hadden gingen vanuit de bungee door naar de swing! Daar wordt je in een harnasje gehesen en vast gemaakt, kon je nog kiezen hoe je wilde gaan: normaal, achterstevoren, ondersteboven of ondersteboven achterstevoren. Ik ging hier voor ondersteboven.. wilde nog wel zien waar ik heen ging.. En dan heeft de man die op het knopje mag drukken om mensen de afgrond in te sturen toch wel een hele leuke baan. Do you want countdown or should I?? Uuuhhmm…, To late!!!!! En dan voor je het door hebt ga je in een veels te grote schommel naar beneden!! Maar ook dit was weer heel gaaf om te doen!!! Maar daarmee was deze dag nog niet ten einde! Want we gingen ’s avonds nog gezellig een pubcrawl doen!! Voor een 10tje gingen we 4 pubs binnen en kregen 4 gratis drankjes!! Dit bracht ons o.a. naar een ice bar in deze bar kreeg je een winterjas en handschoenen… want je ging een vriezer in!! Hier was alles gemaakt van ijs!! Allemaal beelden, stoelen en zelfs de glazen waren van ijs!! En als de cocktails dan maar 5 dollar zijn is dat ook geen geld!!

De volgende ochtend was er van uitslapen helaas geen spraken, want voor 10 u gewoon weer uitchecken! En weer lekker doorrijden! Ditmaal richting Milford Sound. Waar we de dag erna naar toe gingen want ons hostel was nog op 2 uur afstand rijden. Want we zaten in Manapouri.. hoe dan ook de dag erna richting Milford Sound waar we echt geluk hadden met het weer!! Deze mazzel was trouwens niet de eerste keer want overal waar we kwamen spraken we met mensen die de dag ervoor niks konden zien en alleen maar regen hadden.. maar wij gelukkig niet!! Want wij gingen hier voor een kleine cruise over het water. En dat bracht ons langs prachtige watervallen, dolfijnen, pinguïns, mooie rots wanden en heel veel zeehonden!! Echt super vet en veel gezien!

De bestemming na deze viel bij MT. Cook! (wat een geweldige naam). Onderweg werd onze grote vrind Joep nog aangehouden wegens te hard rijden!! Ow ow ow jonge tog!! En ik had m ook bijna als ik de politie wagen niet op tijd had gezien. Maar waar we ook weer de dag erna pas de berg op konden.. en weer een geluk met het weer want we liepen vol in het zonnetje, wind stil en een prachtig uitzicht!! Deze dag bracht ons een klim van 2u en een afdaling van 1,5u en vervolgens naar Hooker Valley.(niet lachen, het is nou eenmaal de naam :-P).

Maar na deze intensieve dagen is het wel eens verstandig om wat te gaan relaxen! Dat bracht ons bij de volgende bestemming: Lake Takepo en zijn hot springs en spa! In deze baden waar je keuze had uit 3 verschillende tempraturen van 36, 38 of 40 graden. Hebben wij van 12 tot 18 gezeten natuurlijk afgewisseld met de sauna en Turks stoombad! Na deze heerlijke dag was het alweer tijd voor ons laatste avondmaal want de dag erna was alweer de laatste dag met Joep! Dus ik ging me wat uitsloven :D lekkere hele kip uit de oven met rozeval aardappelen, pepers, citroen, ui ,kruiden en wat asperges (ik kan wat zijn vergeten). En we hebben heerlijk kunnen eten!!

De volgende dag gingen we naar onze eindbestemming want het was inmiddels al de 16de en de 17de vlogen ik en Dec alweer.. maar dit werd Christchurch! Na daar een middag hebben doorgebracht hebben we Joep gedag gezegd en waren ik en Dec weer met z’n 2en!! Dus op naar het hostel! Dit was best een gave ervaring, want het hostel was een oude gevangenis!! Alle kamer deels aangepast (beter bed enzo). Maar de rest van de layout was nog redelijk intact!!
Dus na een nacht in de cel hebben doorgebracht moesten we rond 9:30 alweer weg om de auto in te leveren en richting het vliegveld te gaan!! Dit was echt een klote dag!! We vlogen eerst van Christchurch naar Auckland. Van Auckland naar Sydney en van Sydney eindelijk naar Caïrns!!

Waar we nu zo’n 2 dagen zitten!! Het is hier overdag een aangename 35 graden en helder, het water tempratuur ligt hier ook rond de 30 graden en is niet geheel verkeerd om je dag in door te brengen!! En deze week waarschijnlijk de camper!!!!!!!

Voor wie benieuwd zijn naar wat ik de afgelopen 2 weken heb gekookt… dat zijn vooral geïmproviseerde noedels, pasta en rijst geweest.. voornamelijk met kip.. de hele kippen waren in NZ goedkoper in verhouding dan filets dus ik heb nu al zo’n 5 keer een kip staan uitbenen.. maar na de mislukte soepen uit blik zijn er geen diepte punten meer geweest!!!

Hiermee sluit ik mij verhaal af!!! Ik zeg goedenacht (hier 1:15)
Lieve schatten, vriendjes en vriendinnetjes
-xxx-
Patrick!!!

• 19 November 2014 - 16:47

Roy Z.:

Nice story.
    Ben benieuwd naar de filmpjes en de foto's. Geniet, rij voorzichtig, bekeuringen zijn zonde geld ;-))

• 19 November 2014 - 17:20

Mams:

Tjonge wat een verhaal weer! Ik hoop dat Australie net zo leuk wordt. En dat je voor het laatst een gevangenis van binnen hebt gezien! Als je me nog een keer zo laat schrikken hoef je voorlopig niet thuis te komen. ;-p
    Gaan jullie hier ook duiken of doe je dat later? Lijkt me daar helemaal geweldig! Pas goed op jezelf en heel veel plezier. xxxxxxxxxxx

• 19 November 2014 - 22:56

Arnold:

Mooi verhaal Patrick..
    Zo te lezen heb je het erg naar je zin en kom je tijd tekort. Gelukkig heb je nog genoeg tijd over om te blijven genieten.

Ik wens je dan ook nog vele mooie momenten. ..
    Enjoy. ... Enjoy. ...Enjoy

• 19 November 2014 - 23:14

Maria:

Wat een adventure, I enjoy ur tales, keep up the good work and enjoy every moment!!!!!